Vad är problemet?

Okej. Ni som brukar vara inne vet att det här inte är en politisk eller för den delen en seriös blogg. Men måste verkligen få skriva av mig.


En pojke på 11 år nekas att ens få kandidera för rollen som lucia i en skolas luciatåg. Pojken förstår inte varför och får bara svaret att "lucia är en tjej".


Jaha... men lucia som traditionen härstammar ifrån var troligen latina samt brunett. Hur många här kopplar ihop lucia med en blond tjej? Varför i hela världen ser folk det som att en tradition går om intet om lucia (hemska tanke!) är en kille? Kommer inte samma sånger sjungas, samma fika att ätas och samma tradition att hållas?


Att inte kunna få delta i en skolaktivitet endast pga sitt kön är för mig så idiotiskt att jag snart kommer slå huvudet i väggen av frustration. 


Två kommentarer jag läst från några som inte ville se en manlig lucia var "men vilken kille vill vara lucia?" och "jag tror ingen kille egentligen vill vara lucia utan att det är ett påhitt från föräldrarna". 

Alltså... ska vi vända på argumenten en gång.

"Men vilken tjej vill spela ishockey?" "Men vilken tjej vill jobba som brandman eller skogshuggare?"

"Jag tror ingen tjej egentligen vill klippa en pojkfrisyr utan det är ett påhitt från föräldrarna"
"Jag tror ingen tjej egentligen vill dricka bärs och se på fotboll utan det är ett påhitt från föräldrarna". 



Ingen ska någonsin diskrimineras pga sin sexuella läggning, sitt kön eller sin hudfärg (etc). Därför tycker jag det är förkastligt av en SKOLA att sätta "tradition" före en pojkes känslor. Jämställdhet gäller alltså bara när det är flickor som missgynnas? 



Måste kanske förtydliga att jag INTE är för någon form av kvotering utan jag är för att alla som vill ska få kandidera som lucia på lika villkor som övriga kandiderande. 


Grodan ger tummen upp för manliga lucior.



Yours sincerely invisiblefrog

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0