Personligt. You have been warned.

Ord kan skada. Mycket. 

Jag har under mitt liv många gånger blivit kallad glupsk. Folk har anmärkt på hur jag använder bestick och skrattat när jag skurit (massakerat) min pizza. Folk har påpekat MÅNGA gånger att jag går inåt med fötterna. 

Visst skrattar man med, låtsas som att det inte spelar någon roll. Sedan sitter man här. Flera år senare och får röda fläckar av skam i ansiktet över alla sina brister. För åtminstone jag tar åt mig av kommentarer. Kanske är jag överkänslig, men sist jag kollade i lagboken är inte det något brott. 

Jag har gått ner ett par kg sedan november månad. Främst på grund av att jag hade körtelfeber i två veckor vilket innebar att det jag fick i mig var långt under det en människokropp behöver. När jag blev frisk var jag fascinerad. Så här lite hade jag inte vägt sedan kanske mellanstadiet-början av högstadiet. En speciell kommentar som har etsat sig fast i mig gick igenom min hjärna. Jag var 14 år, hade nyss börjat åttonde klass, och det var dags för check up hos skolsystern. Vägning, mätning och allmänt skolsystergrejs. Det här, var vad min dåvarande skolsyster sa till mig:

"Ja.. du ligger ett streck över på BMI skalan. Så det hade inte skadat att gå ner lite."

Jag var fjorton år. Normalbyggd och spelade fotboll 2-3 gånger i veckan sedan 7 år tillbaka. Ändå kom jag hem från skolan den dagen, tittade mig i spegeln, och kände mig som att jag var fulast i världen.

BMI tar inte överhuvudtaget hänsyn till faktumet att muskler väger mer än fett. Att man använder det som en riktlinje, visst. Men att de ens har mage att säga till unga flickor och pojkar att de borde gå ner i vikt bara på grund av BMI skalan, är enligt grodan INTE okej. Hade jag nu varit överviktig, då hade jag antagligen redan vetat om det från innan. Nu var det så att jag hade benmuskler, vilket man får av fotboll, men hon tittade inte ens på mig när hon fällde kommentaren. För en liten graf i datorn är uppenbarligen mer sann och riktig än verkligheten.

Så mycket onödiga tårar jag fällt över min kropp. Så mycket slag min självkänsla har varit tvungen att ta. Så mycket skada jag gjort mig själv, allt bara för några omedvetet och medvetet fällda kommentarer. 




Det är dags för oss alla att vakna upp och vara nöjda med de vi är - inklusive grodan. That's one of my goals in life, and I'm almost there. Because I'm worth it. 


Yours sincerely invisiblefrog

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0