Pluggtips 1

Har ett prov om buddhismen imån. Försöker lära mig in alla olika namn, sanningar etc och då tänkte jag att jag kan dela med mig av ett utav mina pluggtips!





Så här är alltså grodans första pluggtips:

Gör en ramsa eller sång utav det du ska lära in!

T.ex. när jag skulle lära in den allmäna gaslagen i kemin för något år sedan tog jag melodin till den där reklamen om glöggen blossa (ni vet tomtar som sjunger "B L O SS A" -http://www.youtube.com/watch?v=Ynh54UlqGaw ) och satte in ny text som lyder:

"P V N R T, P V N R T, P V N R T - det är den allmänna gaslagen"

(Allmänna gaslagen: PV = NRT.... om någon inte fattade det)



Idag kör jag på en ramsa/berättelse om de fem dharmas som Buddha säger att människan består av.

"En människa av kött och blod fick sårade känslor från de föreställningar som synen av teatern frambringade och denne fick en vilja att utplåna sitt medvetande och svimma."


Inte konstigt alls. 


Yours sincerely invisiblefrog

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0