Till dig som är blind för din makt

Jag har läst många debatter på internet i mina dar. Debatter om feminism, antifeminism, rasism, HBTQ-förtryck med mera. Något som jag alldeles nyligen fått upp ögonen för är vilka det egentligen är som syns och hörs i kommentarfälten. Om vilka maktstrukturer som gäller.
 
Vid debatter om feminism, jämställdism och antifeminism är det intressant att se vem som argumenterar. Fram för allt syns män spy galla över feminismen, genusvetenskapen och debatten om ordet hen. De känner sig påhoppade av feminister eftersom de inte märkt av att de har mer makt än kvinnor, menar att patriarikatet inte finns, anser att genuspedagogik är larv (flickor och pojkar är ju oliiiiiiiika, vi vill inte ha könsneutrala ´hens´) och att kvotering är det vidrigaste påhitt som någonsin korsat deras väg. Speciellt arga blir de när det talas om kvinnoproblem (men alla stackars männen då?!) eller när de tycker att kvinnor är svin för att de inte accepterar raggningsförsöken (jag är ju en snäll kille). 
 
Jag tycker det illustrerar hur blinda vi människor är för vår makt och våra privilegium gentemot andra. Det är obehagligt att bli konfronterad med att en är del av ett förtryck, oavsett om en är medveten eller omedveten om det. Som vit har jag en särställning mot icke-vita, som infödd svensk med svenskklingande namn har jag en särställning mot inflyttade svenskar med utländska namn, som vit och infödd svensk kvinna har jag en särställning mot icke-vita inflyttade kvinnor, o.s.v. Det här är inte något som gör mig till en ond människa. Jag lever helt enkelt i ett samhälle där vissa har mer makt och privilegium i livet än andra. Jag är med och upprätthåller förtrycket av mindre priviligerade grupper genom mina handlingar, ord och fördomar. Därför är det jätteviktigt att få upp ögonen för förtrycket en själv bidrar till eftersom det är först då, när en erkänner sin särställning, som det går att ha ett medvetet förhållningssätt för att motverka förtrycket. 
 
Har skrivit ihop en liten dikt om bland annat tvåkönsnormen. Enjoy.
 
 
 
Jag tror du missförstått det hela, ingen tänker radera. 
Vi vill öppna upp ramarna för alla, göra valmöjligheterna flera. 
Göra hål på fördomar så normbrytare inte behöver skämmas mera. 
Vi vill agera.
 
Säg mig, varför blir du så rädd för nya perspektiv?
Varför lägger du så mycket vikt på hur andra lever sitt liv? 
Varför är du med och skapar ett elakt och onödigt driv?
Sluta vara negativ
 
Kampen om acceptans av sexuell läggning och könsidentitet.
Är inte som du påstår en överdrivenhet. 
Snarare är det en ytterst förbannad nödvändighet.
 För de utan rättighet
 
För de som blir hotade, som får utstå spott och spe.
Som förväntas förneka den de faktiskt e'. 
Dölja sina identiteter så du slipper se. 
Försök att inse. 

De som dras till samma kön, de som är bisexuella. 
Är ingalunda annorlunda från de heterosexuella. 
Öppet elaka ord eller domar maskerade som snälla
Bara sluta gnälla.
 
De som känner sig som motsatsen till vad det mellan benen går att finna
Eller de som identifierar sig som varken man eller kvinna. 
De som hatas för sina försök att tvåkönsnormen övervinna. 
Låt hatet försvinna.
 
Rättfärdiga inte kränkningar med stöd i religiösa skrifter.
Eller med osanna och fördomsfulla andrahandsuppgifter. 
 Sluta tvinga oss att lyssna på dessa orala gifter.
 De är inga bedrifter
 
Dags att öppna ögonen och se din makt och privilegium.
Ditt och mitt förtryck som alltid äger rum.
Det är jobbigt att möta detta iskalla faktum.
Att en själv som är så snäll skulle förtrycka och vara dum.
Vi måste lära oss av misstagen och rabbla i absurdum.
Att när den förtryckta talar är det dags att vara stum. 
 
/ Mia Lejon 2014-02-26
 
 
 
 
Män har en särställning gentemot kvinnor. Heterosexuella gentemot homo- och bisexuella. De som följer normen gentemot de som går emot. Något av det viktigaste en kan göra som priviligerad är att helt enkelt backa i frågor som rör de förtryckta. Att hålla klaffen och låta de förtryckta komma till tals med sina känslor och erfarenheter utan risken att bli förminskade av dig (och mig). Det är inte den med makt som bestämmer agendan för vilka frågor som är viktiga eller onödiga att driva - det är den mindre priviligerade.

Själv ska jag tillbringa dagen med att öva på att hålla käften och lyssna (förutom på körövningen, ehe). Vilka är med mig?
 
Mia Lejon (alias invisiblefrog).
Ung kvinna, feminist, bisexuell, hårig, förtryckt och förtryckare. 
 
 

Yours sincerely invisiblefrog
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0